SAZEH NEWS



music

درسيستم تونلی به لحاظ اتصال مستقيم دال به ديوار، ماهيت انتقال نيروها و لنگرها به صورت گسترده بوده که اين حالت خطرات ناشی از تمرکز تنش در اتصالات را که يکی از دلايل اصلی تخريب سازه‏های بتنی در زلزله های اخير بوده را برطرف کرده است. همچنين به دليل حذف ستون در اين سيستم و جايگزينی ديوارهای باربر بجای ستون يکی ديگر  از نقاط ضعف ساختمان های بتنی به لحاظ برش عرضی ستونها در زلزله های بزرگ در اين سيستم برطرف گرديده است.

به علاوه به دليل وجود تقارن در پلان سازه­ای، تا حدود زيادی مشکل پيچش نيز که يکی ديگر از عوامل تخريب ساختمان ها در زلزله می باشد در اين سيستم بر طرف گرديده است. افزون بر موارد فوق دراين سيستم­، با توجه به تيپ بودن پلان سازه ای، سختی ساختمان در طبقات با تغييرات کمی همراه بوده که اين مورد نيز تأمين کنندة مناسبی برای شرايط ذکر شده در آيين نامه های مقاوم سازی ساختمان‏ها در برابر زلزله ( از جمله آيين نامه 2800) می باشد .

در برخی موارد، برای افزايش سهولت و سرعت اجرا، در ساختمان های با سيستم تونلی،  اجزای غير سازه ای مانند ديوارهای جدا کننده، پله ها و پانل­های نما به صورت پيش ساخته در نظر گرفته می شوند و بعداز تکميل به سازه اصلی متصل می شوند.

تاريخچه قالب تونلی

مدير عامل شرکت توسعه شهر سازی ايرانيان در خصوص استفاده از اين روش گفت :

اين شرکت برای اجراء پروژه های خود عمدتاً از سيستم قالب تونلی در اجرای اسکلت ساختمان­ها بهره می­ گيرد.

سيستم ساخت سازه بتنی به روش قالب تونلی­، از حدود 40 سال پيش مورد استفاده انبوه سازان در جهان بوده و تاکنون مورد بازنگریهای فنی از سوی سازندگان قالب قرار گرفته است، دراين سيستم در هرمرحلة قالب بندی، بتن ريزی کامل يک طبقه به انجام می رسد که اين روش نسبت به روش سنتی تير و ستون درساختمان های بتنی معمولی که زمان زيادی به طول می انجامد از سرعت و کارايی بسيار خوبی برخوردار می باشد، هم چنين همراه با بتن ريزی مذکور لوله گذاری برق و ­غلاف های تأسيساتی صورت می پذيرد که اين مورد نيز خود باعث کاهش زمان عمليات مذکور می­ گردد.

 

ضمناً سطوح صاف و صيقلی ديوارها و سقف های بتنی در اين نوع سيستم حجم عمليات نازک کاری و سفيد کاری را به حداقل ممکن کاهش می دهد.

کف سازی در اين نوع سا ختمان ها با ضخامت بسيار کم صورت می پذيرد که اين مورد علاوه بر کاهش وزن ساختمان موجب افزايش سرعت انجام عمليات نيزمی گردد. درسيستم ساخت و ساز صنعتی به روش تونلی سهولت جابجايی قالب ها با تاورکرين و امکان بهره برداری از قالب در پروژه های متعدد موجب کاهش چشم‏گيری در هزينه های قالب بندی، قالب برداری و هزينه های بالاسری در پروژه های بزرگ انبوه سازی می‏گردد .

 

در مجموع اين سيستم يکی از بهترين روشهای ساخت و ساز صنعتی است و از ابتدا در کشورهايی که با مشکل زلزله روبرو بودند و همچنين در کشورهايی مانند آمريکا، کانادا، ترکيه، مالزی بويژه جهت احداث ساختمان های بلند مرتبه­، مورد توجه و استفاده  قرار گرفته است. روش قالب تونلی مانند ديگر روش های ساخت صنعتی در معيارهای کاهش زمان، کاهش هزينه، ارتقاءکيفيت، کاهش نيروی انسانی مورد نياز ساخت، امنيت کارگران در هنگام ساخت و هم چنين سهولت اجرا نسبت به ساير روش های ساخت صنعتی بيشتر مورد توجه سازندگان قرار گرفته و توجيه پذيرتر می باشد.

کشور ايران به عنوان يکی از کشورهای زلزله خيز در جهان در طی ساليان گذشته همواره در معرض زلزله‏های ويران کننده قرار داشته است که اين شرايط باعث گرديده مسأله ايمن سازی ساختمان ها در مقابل زلزله در اولويت ويژه انبوه سازان قرار گيرد.

به همين منظور استفاده از روشهای نوين صنعتی با تکنولوژی جديد با رعايت آخرين استانداردهای فنی و مقررات ملی ساختمانی ايران و پيروی از سياست های دولت و وزارت محترم راه و شهرسازی در رعايت الگوی ساخت و ساز در دستور کار متوليان امر مسکن می باشد.

در اين راستا پروژه ده هزار واحد مسکن مهر در شهر جديد پرديس توسط شرکت بين المللی توسعه شهرسازی ايرانيان- از شرکت های زير مجموعه انجمن صنعتی انبوه سازان تهران با شيوه­های صنعتی ساخت، ­در حال انجام می باشدکه عمده ترين سيستم، توسط انبوه سازان زير مجموعه، سيستم تونلی انتخاب گرديده است. محل اجرای اين پروژه در شمال شهر جديد پرديس و در دو فاز ( 5 و 9 ) 100 و 64 هکتاری می باشد.

با امضاء تفاهم نامه فی مابين، با شرکت عمران شهر جديد پرديس که به صورت EPC می باشد، عمليات طراحی و اجرای ده هزار واحد مسکن مهر در تاريخ 18 خرداد سال جاری آغاز گرديد. با توجه به EPC بودن قرارداد عمليات طراحی با در نظر گرفتن تمامی شرايط محيطی و ضوابط شهرسازی و معماری و با بهره گيری از گزارش آماده سازی شرکت مهندسين مشاور طی چند مرحله انجام يافت. با آماده شدن نقشه های فازيک و سايت پلان ونحوه چيدمان و آرايش بلوکها، عمليات آماده سازی شامل خاکبرداری معابر و زير بلوک ها آغاز گرديد و به طور همزمان با ادامه عمليات آماده سازی طراحی سويل معابر و خيابان ها و فاز 2 نقشه‏های بلوک‏ها تکميل شده است .

در طراحی سايت تمامی ضوابط شهرسازی اعم از نحوه چيدمان بلوک ها، عرض معابر، سرانه های آموزشی درمانی،خدماتی، ورزشی و غيره کاملاً رعايت گرديده که با توجه به توپوگرافی منطقه اين پروژه بی شک يکی از زيباترين پروژه های ساخته شده مسکن مهر در آينده خواهد بود. در فاز 5 پروژه 10,000واحدی ، 6,232 واحد در قالب 124 برج14 و 11 طبقه در 5 محله و 20 زير محله در زمينی به مساحت 100 هکتار و فاز 9، 3,759 واحد در قالب 69 برج 14 طبقه در سه محله و 15 زير محله به مساحت 64 هکتار جانمايی گرديده و ساخته خواهد شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 22 آذر 1392برچسب:اجرای سازه بتنی به روش قالب تونلی, | 2 PM | نویسنده : مهندس مرتضی شفقتی |

music

98love

  • آریس پیکس
  • نسل سومی
  • گسیختن
  • امید